Ştii să scrii. De ce mai ai nevoie de un copywriter?
Da, chiar aşa, de ce ai avea nevoie de un copywriter? Ai învăţat să citeşti, ştii să scrii şi uneori o faci chiar bine. Scrii zilnic zeci de emailuri, întocmeşti rapoarte, descrieri, prezentări. La fel de bine poţi să scrii şi o scrisoare de vânzare, un email sau textele pentru site-ul companiei. O coală albă de hârtie nu te sperie iar un document nou, blank, fără nici un cuvânt scris, nici atât. Tastatura iţi este prietenă.
Este suficient? Mai ai nevoie de un copywriter?
Poate că nu. Însă noi spunem că da. De ce? Iată câteva motive:
Timpul tău este limitat
Dacă scrisul nu este profesia ta, crearea de texte pentru un flyer, o scrisoare sau pentru site nu va prinde foarte uşor primele locuri în lista ta de priorităţi. Conduci o firmă, un departament sau o echipă de zeci de oameni. Ai 1000 de lucruri de rezolvat şi mereu ceva va fi mai important decât să termini textele alea pentru site pe care ţi le cere webdesignerul de câteva săptămâni încoace sau cele pentru campania ce vrei să înceapă peste câteva săptămâni.
Poate că 1 lună, 3 luni sau 6 luni nu ţi se par foarte mult pentru a termina un text în comparaţie cu celelalte zeci de lucruri folositoare pe care reuşeşti să le faci în acest timp. Dar cât pierzi – vânzări, imagine – pentru că nu ai dat drumul paginii web, nu ai trimis un mailing la timp sau emailul trimis de cei din departamentul de vânzări arată ca naiba?
Ceea ce pentru tine durează săptămâni, luni sau ani întregi, pentru un copywriter este treabă de câteva zile.
Tu vei vedea mereu lucrurile din interior
Cât de obiectiv poţi fi cu produsul tău? Cât de mult poţi să îi vezi punctele slabe? Poţi să îi vezi toate punctele forte aşa cum le vede un potenţial client?
Cu siguranţă, tu îţi cunoşti cel mai bine produsul însă de multe ori, atunci când trebuie să îl “vinzi” prin cuvinte, este util să ceri şi o a doua opinie. Un copywriter cu experienţă poate să pună într-o lumină nouă calităţi pe care tu le consideri minore sau care crezi că nu merită menţionate (de multe ori chiar acestea conving). Poate găsi argumente noi pentru ca produsul tău să fie ales în faţa celui promovat de concurenţă. Poate uneori să transforme punctele slabe în oportunităţi. Poate veni cu idei noi de promovare. Iar tu ai mereu posibilitatea să testezi aceste idei, să vezi dacă se dovedesc a fi cu adevărat mai bune.
Cineva trebuie să fie “the bad guy”
Good guy, bad guy. O ştiţi din filme. Cine este “the good guy” când vine vorbe de texte? Teoretic, cel care le scrie.
Când tu eşti cel implicat în procesul de creaţie, cine va mai critica ceea ce ai făcut tu? Sau mai bine spus, cine va mai critica obiectiv ceea ce ai spus tu?
Încearcă şi cealaltă variantă: apelează la serviciile unui copywriter şi fii tu cel care analizează, critică, schimbă, îşi dă cu părerea. Vei vedea cu siguranţă mult mai uşor liniile fine care ţin într-adevăr de tine dar pe care, în calitate de “copywriter” le poţi omite, absorbit fiind de focul creaţiei. De multe ori, “the bad guy” aduce sarea şi piperul unui text. Sau cel puţin, discuţiile aprinse dintre tine şi copywriter nu pot avea decât un rezultat mult mai bun decât atunci când scrii singur textele.
Limbaj
“Trebuie să vorbeşti pe limba consumatorului”. Probabil ai auzit-o de atâtea ori. Dacă produsul tău este destinat mai multor tipuri de consumatori (bărbaţi/femei/copii, B2B sau B2C, tineri/bătrâni, etc), este greu să ieşi din stilul tău şi să comunici în atât de multe feluri, adaptând limbajul pentru fiecare segment în parte. Soluţia: să apelezi la serviciile unui copywriter sau şi mai bine, al unei agenţii de copywriting unde poţi găsi mult mai uşor un stil care să se potrivească cu ceea ce ai tu nevoie.
Test
O variantă, două…trei. Câte variante de text ai răbdare să scrii pe acelaşi subiect? Cu siguranţă, nici un copywriter nu îţi garantează că îţi livrează de prima dată cel mai potrivit text. Însă el are timpul şi răbdarea să vină cu 2, 3 sau mai multe variante ce pot fi testate. Din aceste variante, vei găsi cu siguranţă, ceva care să meargă “cel mai bine”. Însă “cel mai bine” nu înseamnă “cel mai bun”. Întotdeauna este loc de mai mult, şi mai bine şi chiar mai multe texte de scris.
Dacă în plus, o coală albă de hârtie te sperie, iar tastatura nu este prietena ta cea mai bună atunci când deschizi un document nou, cu siguranţă ai nevoie de un copywriter.
2 comentarii
[...] This post was mentioned on Twitter by Robert Manea. Robert Manea said: RT @atelierul: Daca ai invatat sa scrii, stii sa scrii. Si totusi, de ce mai ai nevoie de un copy? http://tinyurl.com/5t8ch5k [...]
Deja am
Comenteaza